Sunday, June 2, 2013

Voitto kuluttajariitalautakunnassa!

[Briefly in English: This post is about a victory in the Finnish Consumer Disputes Board over a HP dv6 laptop. The LCD panel inside the screen of the laptop suddenly physically broke without apparent external cause while I was actually using the computer. The Board recommended that Hewlett-Packard and the shop I bought it from reimburse me the full price of the laptop with 8 % per annum interest accrued since September 2012.]

Sain perjantaina postissa päätöksen kuluttajariitalautakunnasta. Voitto! Lautakunta hyväksyi kaikki vaatimukseni. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, noudattavatko Verkkokauppa.com ja HP lautakunnan ratkaisusuositusta.


Tapauksen lyhyt kuvaus kuluttajariitalautakunnalle tekemästäni valituksesta:
Näytön sisäinen LCD-paneeli hajosi, kun tukevasti pöydällä olleen, jo useamman tunnin käytössä olleen tietokoneen näyttöä avattiin lisää, noin 90 asteen kulmasta noin 95-100 asteen kulmaan. Internetistä, mm. HP:n omilta tukifoorumeilta, löytyvien tietojen perusteella on ilmeistä, että kyseessä on kyseisen mallin tyyppivika (ks. tarkemmin kohdassa "vaatimus ja sen perustelut" liitteineen).
Verkkokauppa.comin huolto ilmoitti, ettei tällainen vika voi heidän nähdäksensä aiheutua mistään muusta kuin läppärin kaltoinkohtelusta. Tuolloin minulla oli vaihtoehtoina maksaa Verkkokauppa.comin huollon käsittely- ja selvittelymaksu (20 €) ja saada kone takaisin, tai pyytää heitä tästä huolimatta lähettämään kone HP:n valtuuttamaan huoltoliikkeeseen.

Pyysin heitä lähettämään läppärin HP:n valtuuttamaan huoltoon, joka totesi yksinkertaisesti "näyttö fyysisesti rikki, ei mene takuuseen" ja palautti koneen Verkkokauppa.comille 49,20 € laskun kanssa. Reklamoitaessa Verkkokauppa.comin vastaus oli lähinnä odotetun tyly, joten lunastin koneen heiltä 69,20 € hintaan ja ryhdyin valmistelemaan valitusta kuluttajariitalautakuntaan.

Tässä kuluttajariitalautakunnan antama ratkaisu:
Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että kauppa puretaan ja Verkkokauppa.com Oyj ja Hewlett-Packard yhteisvastuullisesti palauttavat Sami Liedekselle tietokoneen kauppahinnan 719,90 euroa ja maksavat tälle summalle korkolain 3 §:n 2 momentin mukaista tuottokorkoa 10.7.2012 alkaen 13.9.2012 asti sekä korkolain 4 §:n 1 momentin mukaista viivästyskorkoa palautettavalle kauppahinnalle 14.9.2012 lähtien maksupäivään saakka. Lisäksi näiden tahojen on yhteisvastuullisesti suoritettava Liedekselle vahingonkorvauksena 69,20 euroa sekä tälle summalle korkolain 4 §:n 1 momentin mukaista viivästyskorkoa 21.9.2012 lähtien. 
Liedeksen on palautettava tietokone myyjätaholle. 
Päätös oli yksimielinen.
Tapauksen dokumentit, uusin ensin:

30.5.2013Kuluttajariitalautakunnan päätös
12.12.2012Vastaukseni HP:n vastaukseen
4.12.2012HP:n vastaus
15.8.2012Vahvistus ja kuluttajariitalautakunnan esite
4.8.2012Valitus kuluttajariitalautakunnalle

Saturday, June 1, 2013

The purpose of this blog

No doubt someone is eventually going to wonder what the overall theme or purpose of this blog is. Hence, this explanation.

There is no central theme. Well, at least I don't expect there to be one at this point. This blog will be a place for me to publish highly miscellaneous ramblings over diverse subjects whenever other channels are not suitable for such a format. Then I can publish the link to the story in the suitable channel.

Having said that, you are of course welcome to follow this blog if you are so inclined. Just do not be surprised if the topics (and language used) seem highly random and incoherent. :-)